Zdroj: Gábor Szendi
Prekladala, upravila: Katalin Bacskor

Svet žije 60 rokov v klamstve, ochorenie a smrť strašne veľa ľudí zapríčinili a aj naďalej zavinia klamlivé, ničím nepodložené odporúčania verejného zdravotníctva.

Oblasť stravovania a prevencie je plná neodbornosti. Dostali sme chybné rady, keď nás vyzvali na vynechanie nasýtených tukov a cholesterolu, napriek tomu, že ich škodlivosť ničím nie je podložené.
Nižšie nasleduje deväť najväčších klamstiev, mýtov a nedorozumení spojené s jedlými tukmi a cholesterolom.

1. Optimálna je výživa s nízkym obsahom tukov a vysokým obsahom sacharidov.

V 1960-70-tych rokoch početné prominentné vedci verili, že srdcovú chorobu zapríčiňujú v prvom rade nasýtené tuky, lebo zvýšia „zlý“ cholesterol v krvi. Táto teória bola základným kameňom výživy s nízkym obsahom tukov.

Pre pár chybných štúdií a mylných politických rozhodnutí v 1977 všetkým Američanom odporúčali takú výživu.

Ale v tom čase ešte nejestvoval ani jeden výkaz o tej výžive. Americký ľud sa stal účastníkom najväčšieho nekontrolovaného pokusu všetkých čias. Ten pokus sa nepodaril príliš dobre a ešte stále trpíme pre následky. Graf nižšie dobre ukazuje, že epidémia nadváhy sa začínala skoro presne vtedy, kedy vyšli stravovacie odporúčania s nízkym obsahom tukov:

 

 

Potom onedlho nasledovala epidémia cukrovky. Pravdaže taký graf nič nedokazuje. Korelácia sa nerovná kauzalite.

Ale zdá sa, že odporúčania nízkeho obsahu tukov pravdepodobne zhoršili situáciu, lebo ľudia začali jesť menej zdravých potravín, ako napr. mäso, maslo, alebo vajcia, kým konzumovali viac spracovaných jedál s vysokým obsahom cukrov a rafinovaných sacharidov.

Vtedy ešte jestvovalo málo dôkazov, v posledných rokoch dôkladne skúmali nízkotučnú výživu. Testovali v najväčšom kontrolovanom výskume v dejinách dietetiky zvanom Women´s Health Initiative.

V tom výskume 48835 žien po menopauze rozdelili na dve skupiny. Jedna skupina sa stravovala podľa diéty s nízkym obsahom tukov (s celozrnnými obilninami), kým druhá skupina aj naďalej „normálne“.

O 7,5-8 rokov neskôr v skupine s nízkym obsahom tukov boli ľahšie len o 0,4 kíl ako v kontrolnej skupine, a v miere srdcovej choroby a rakovinových ochorení nebol rozdiel medzi skupinami. Ani iné veľké výskumy nenašli výhody nízkotučnej výživy.
Ale žiaľ príbeh sa ešte neskončí.

Nízkotučná výživa odporúčaná väčšinou dietetických organizácií je nielen bezúčinná, ale možno priamo škodlivá.

Z viacerých humánnych výskumov sa vysvitlo, že nízkotučná výživa v skutočnosti ďalej zhoršuje početné dôležité rizikové činitele, zvýši hladinu triglyceridov, zníži HDL (dobrý) cholesterol, a častice LDL sa stanú drobnejšími, čo je škodlivé.

Napriek slabých výsledkov výskumov celosvetovo mnohí poradcovia v oblasti výživy aj naďalej odporúčajú nízkotučné diéty, ktoré viac škodia, ako pomôžu.

Záver: Nejestvuje dôkaz, že nízkotučná výživa je nejako užitočná. Po dlhom čase nemá za následok chudnutie alebo zníženie rizika chronických ochorení. Isté výskumy preukázali, že môže byť aj škodlivá.

2. Potraviny bohaté na cholesterol (ako vajce) sú škodlivé

Odborníci na výživu dosiahli pozoruhodné úspechy v démonizácii istých, dokonale zdravých potravín.

Najhorším príkladom sú pravdepodobne vajcia, jedny z najzdravších potravín na svete.
Premyslime! Živiny obsiahnuté vo vajciach stačia na premenu jedinej oplodnenej bunky na kuriatko.

Pretože vajcia obsahujú veľa cholesterolu, verili, že sú príčinou srdcovej choroby.
Ale výskumy preukázajú, že cholesterol v nich nezvýši hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi.

Vajcia zvýšia HDL („dobrý“) cholesterol a nesúvisia so zvýšeným rizikom srdcovej choroby. Rozprávame o neuveriteľne zdravej potravine plnej vitamínov, minerálnych látok a živín dôležitých pre oči a mozog.

Nezabúdajme, že skoro všetky živiny sú v žĺtku, bielok je vlastne bielkovina. Povedať ľuďom, aby zabudli na žĺtky, je asi najsmiešnejšia stravovacia rada v dejinách.

Záver: Vajcia démonizovali kvôli vysokému obsahu cholesterolu, ale nové výskumy preukázali, že nezvýšia hladinu cholesterolu v krvi a neprispievajú k srdcovej chorobe. Vajcia sú jedny z potravín s najhojnejším obsahom živín na zemi.

3. Hladina celkového a LDL cholesterolu dobre predpovedajú riziko srdcového infarktu

Asi jedna z najväčších chýb modernej medicíny je, že sa priveľmi sústreďuje na hladinu celkového a LDL cholesterolu ako ukazovateľov rizika srdcového infarktu.
Je pravda, že ich zvýšená hladina súvisí so zvýšeným rizikom, ale celistvý obraz je oveľa zložitejší.

Celkový cholesterol v skutočnosti zahŕňa veľa zložiek, aj HDL, ktorý poznáme aj ako „dobrý“ cholesterol. Vysoký HDL znamená vyšší celkový cholesterol a existuje viac druhov LDL cholesterolu.

Existujú drobné, husté častice LDL (VLDL, veľmi zlé) a veľké, ľahké častice LDL (dobré). Drobné častice súvisia so srdcovou chorobou, kým veľké sú zväčša neškodné.

Výskumy v skutočnosti preukazujú, že hladina celkového a LDL cholesterolu sú slabé ukazovatele rizika v porovnaní s inými, napr. s pomerom triglyceridov k HDL.
V jednom výskume zistili, že z 231986 pacientov hospitalizovaných kvôli srdcovej chorobe polovica mala normálnu hladinu LDL!

Podľa iných výsledkov výskumov vysoká hladina cholesterolu môže mať chrániaci účinok. U starších ľudí čím vyššia je hladina cholesterolu, tým menšie je riziko srdcovej choroby.

Nehovoriac o tom, že príliš nízka hladina cholesterolu v skutočnosti súvisí so zvýšeným rizikom úmrtia z inej príčiny, ako napr. rakovina a samovražda.

Napriek tomu, že hladina celkového a LDL cholesterolu sú slabé ukazovatele, ľudí so zvýšenými hodnotami často inštruujú tak, aby všetkými možnými spôsobmi znížili hladinu cholesterolu, aby sa stravovali podľa nízkotučnej diéty (čo nefunguje) a užívali statíny.
V súčasnosti na svete milióny ľudí užívajú lieky znížiace cholesterol napriek tomu, že ich nepotrebujú, tým sa zbytočne vystavujú riziku vážnych vedľajších účinkov.
Záver: Hladina celkového a LDL cholesterolu v skutočnosti slabo predpovedajú o srdcovej chorobe. Mnohým ľuďom dávajú lieky zbytočne, lebo lekári sa sústreďujú na tie hodnoty.

4. Rafinované oleje zo semien a rastlín sú zdravé

Z nejakého divného dôvodu rafinované oleje zo semien a rastlín sa dostali do spoločenského vedomia ako zdravé potraviny. Ľudstvo ich začalo konzumovať len pred približne stomi rokmi, lebo predtým sme nemali vhodnú technológiu na ich spracovanie.

Napriek tomu dietetickí géniusi si vymysleli, že tie sú nejako veľmi zdravé pre človeka a v každom prípade lepšie ako „nebezpečné“ nasýtené tuky.

Tie oleje – vrátane olejov zo sójového bôbu, kukurice a bavlníkových semien – majú veľmi vysoký obsah polynenasýtených omega-6 mastných kyselín, čo vo veľkom množstve sú škodlivé a zvyšujú zápal.

Napriek tomu, že tie oleje odporúčajú na zníženie výskytu srdcových chorôb, veľa výskumov preukázalo, že v skutočnosti zvýšia riziko.

V jednom výskume, v ktorom analyzovali stolové oleje všeobecne používané v USA, preukázali, že 0,56%-4,2% mastných kyselín nachádzajúcich sa v nich sú veľmi jedovaté trans-tuky!
Ale tie oleje odporúčajú vážené organizácie, ktoré by mali pracovať pre udržiavanie nášho zdravia.

To je len jedným príkladom, ako nás môže predčasne poslať na druhý svet, keď slepo poslúchame konvencionálnym stravovacím odporúčaniam.

Záver: Rafinované rastlinné oleje sú veľmi nezdravé, plné omega-6 mastnými kyselinami a trans-tukmi, ktoré môžu prispievať k vzniku chorôb.

5. Nasýtené tuky zvýšia hladinu zlého cholesterolu a zapríčiňujú srdcovú chorobu

„Vojna proti nasýteným tukom“ utrpela neúspech.
Aj pôvodne sa zakladala na chybných výskumoch, ale nejako sa pretvorila na verejný záujem (s katastrofálnymi následkami).

Najhoršie je, že vlády a zdravotnícke organizácie ešte stále nezmenili svoje stanovisko napriek tomu, že sú k dispozícii rozhodujúce dôkazy o tom, ako veľmi sa mýlili.
V skutočnosti nasýtené tuky natoľko nezvýšia hladinu LDL. Ich účinok je slabý, nerovnomerný, a odlišný u jedincov.

Keď nasýtené tuky vplývajú na LDL, menia veľkosť častíc z úplne drobných, hustých (veľmi, veľmi zlé) na veľké LDL, čo sú zväčša neškodné.
Nasýtené tuky ďalej zvýšia HDL cholesterol, čo ale súvisí so zníženým rizikom srdcovej choroby.
Keď vôbec, tak nasýtené tuky skôr zlepšujú lipidový profil a NIE naopak.
V uplynulých niekoľkých rokoch veľa veľkolepých výskumov analyzovalo vzťah medzi nasýtenými tukmi a rizikom srdcovej choroby.

Jeden výskum mal 347747 účastníkov, a porovnali údaje 21 výskumov. Konklúzia: nejestvuje dôkaz na to, že nasýtené tuky zvýšia riziko srdcovej choroby.

Aj veľa iných výskumov potvrdia tento výsledok. Nasýtené tuky sú neškodné.
Pravdou je, že nikdy nevedeli a ani nebudú dokázať, že nasýtené tuky zapríčiňujú srdcovú chorobu, lebo to jednoducho nie je pravda.

Záver: Napriek anti-propagande trvajúcej desaťročia o nasýtených tukoch nikdy nevedeli dokázať, že by spôsobili srdcovú chorobu. V skutočnosti nasýtené tuky zlepšujú niektoré z najdôležitejších rizikových faktorov srdcovej choroby.

6. Nasýtené tuky a trans-tuky sú podobné

Trans-tuky sú také nenasýtené tuky, ktoré chemicky zmenili, aby boli tuhšie a trvanlivejšie.
Sú známe aj ako čiastočne hydrogenované oleje.
Postup prípravy je dosť nechutný, vyžaduje vysoký tlak a vysokú teplotu, jeden kov ako katalyzátor, a vodíkový plyn.

Už to prekvapuje, že niekto si myslel, že tie príšerné tuky budú vhodné na stravovanie ľuďí.
Niekoľko dôležitejších zdravotníckych organizácií začalo pomotať ľudí tým, že trans- a nasýtené tuky zaradili do jednej skupiny, hovoriac, že tie sú „zlé tuky“.

Ale ako som už hore vysvetlil, nasýtené tuky sú úplne neškodné, kým o trans-tukoch to NEmôžeme povedať.

Trans-tuky sú veľmi jedovaté, a môžu spôsobiť inzulínovú rezistenciu, zápal, a značne zvýšia riziko vážnych chorôb ako srdcovej choroby.

Ich konzumácia sa znížila, ale trans-tuky sa ešte stále vyskytujú v spracovaných, polohotových jedlách a FDA (Úrad pre kontrolu potravín a liečiv v USA) ich kategorizuje ešte stále ako „všeobecne bezpečné“.

Keď sa chcete vyhnúť chronickým chorobám, jedzte maslo, mäso, a kokosový olej, a za každú cenu vyhýbajte sa trans-tukom, lebo môže vám od toho závisieť život.

Záver: Trans-tuky ohľadne konzistencie a trvanlivosti pripomínajú nasýtené tuky, ale chemické zloženie je veľmi rozdielne. Kým nasýtené tuky sú neškodné, trans-tuky sú veľmi jedovaté a rozhodne sa im treba vyhýbať.

7. Jedenie tukov je dôvodom priberania, a výživa s vysokým obsahom tukov je nebezpečná

Tuk je látka, ktorá sa ukladá pod našou kožou a pre ktorú vyzeráme mäkko a bacuľato.
Preto keď jeme viac tuku, od toho sa v našom tele bude skladovať ešte viac tuku.

To si, čo zješ, však?

Nie je to natoľko jednoduché.
V tukoch je viac kalórií na gram ako v bielkovinách a sacharidoch, ale jedlá s prirodzene vysokým obsahom tuku sú veľmi výdatné a ťažko je možné prejedať sa nimi.
V skutočnosti výskum spôsobov stravovania s vysokým obsahom tukov (a nízkym obsahom sacharidov) preukázal, že také výživy majú za výsledok väčšie chudnutie ako diéty s nízkym obsahom tukov.

Výživy s nízkym obsahom sacharidov a vysokým obsahom tukov majú všelijaké iné výhody, ako napr. vyšší HDL cholesterol, nižší triglycerid, nižšia hladina cukru v krvi a inzulínu, väčšia strata tuku na bruchu a lepší rozmer častíc LDL.

Napriek tomu veľa odborníkov na výživu si ešte stále berú odvahu, aby výživy s nízkym obsahom sacharidov vyhlásili za škodlivé, a aj naďalej odporúčajú viackrát padnuté, celkom neúčinné výživy s nízkym obsahom tukov.

Záver: Aj keď v tuku je viac kalórií za gram ako v sacharidoch a bielkovinách, výskumy preukázajú, že výživy obsahujúce veľa tukov a málo sacharidov v skutočnosti vedú k väčšiemu chudnutiu ako výživy obsahujúce málo tukov.

8. Spracovaný margarín je lepší ako prírodné maslo

Kvôli vojne vyhlásenej proti nasýteným tukom maslo považujú za nezdravú potravinu.
Výrobcovia potravín hneď dobre hľadali uplatnenie a začali vyrábať náhrady masla ako margarín.

Väčšina margarínov obsahuje veľké množstvo spracovaných rastlinných olejov, často dajú trans-tuky k zmesi.
Je ťažké si predstaviť, ako si mohli ľudia myslieť, že spracovaný, priemyselne vyrábaný margarín je zdravší ako maslo, čo je úplne prírodné, a ľudstvo ho jedlo oddávna.

Ani výskumy nepotvrdia, že margarín je zdravší ako maslo. Vo výskume srdca Framingham v porovnaní s maslom margarín ukázal zvýšené riziko srdcovej choroby.

Veľa iných výskumov analyzovalo mliečne výrobky s vysokým obsahom tukov a nenašli dôkaz na to, že by prispievali k akejkoľvek chorobe, naviac súviseli s nižším rizikom nadváhy.

Napriek každému strašeniu mliečne výrobky s vysokým obsahom tuku ako napr. maslo sú vyslovene zdravé, zvlášť keď sa pripravujú z mlieka pasúcich sa kráv.

Záver: Margarín je nezdravé, neprirodzené, priemyselne vyrobené jedlo, všeobecne obsahuje trans-tuky a spracované rastlinné oleje. Je oveľa zdravšie vybrať si maslo, zvlášť keď sa pripravuje z mlieka pasúcich sa kráv.

9. Vybrať si spracované jedlá s nízkym obsahom tukov je zdravé

Pre smiešne odporúčania nízkeho obsahu tukov výrobcovia potravín umelo znížili obsah tuku niektorých produktov.

Ale bol jeden veľký problém: prirodzené potraviny majú hroznú chuť bez tuku.
Výrobcovia prišli na to a preto pridali k produktom kopu cukru na kompenzovanie chýbajúceho tuku.

Preto potom jedlá s „nízkym obsahom tuku“ v skutočnosti sú plné cukru, čo je vážne škodlivé.
Keď na nálepke nejakej potraviny je uvedené „low fat“ alebo “diétny“, pravdepodobne nájdeme v zložení cukor, kukuričný sirup a rôzne umelé chemikálie.

Ale v štatistike predaja tých potravín sa nastalo prudké zvýšenie, lebo odborníci dietetiky aj teraz odporúčajú ich konzumáciu, napriek tomu, že ich obmeny s „normálnym obsahom tuku“ sú oveľa zdravšie!
(Odkazy na odbornú literatúru nájdete v pôvodnom článku)