Výňatok: Mezei Elmíra
Preklad: Bacskor Katalin

Zdroj: Mike Geary és Catherine Ebeling:
Konzumujete tie škodlivé potraviny, ktoré urýchlajú starnutie? Niektoré dokonca obrovské potravinárske firmy hlásia ako „zdravé“ potraviny. Vyhýbajte sa im alebo minimalizujte ich konzumáciu, a vyzerajte o 5-10 rokov mladšie ako je váš ozajstný vek!

Každý druh potravín, ktoré konzumujeme dennodenne, vytvorí biochemické reakcie v našom organizme. Tým niektoré urýchlujú proces starnutia, iné ale pomáhajú v boji proti starnutiu. Keď pravidelne konzumujeme nevhodné jedlá, môžeme vyzerať o desať rokov staršie, a aj sa tak budeme cítiť! Ale dlhodobou konzumáciou vhodných potravín časom môžeme vyzerať o päť-desať rokov mladšie ako je náš vek.

Existujú tri procesy, ktoré majú značný vplyv na starnutie: glykácia, zápal a oxidácia. Keď rozprávame o starnutí, nemyslíme si len na vrásky alebo hustotu vlasov, ale aj na také neviditeľné procesy, ako napr. fungovanie vnútorných orgánov alebo opotrebovanie kĺbov, artróza.

Pravdepodobne súhlasíme, že tie činitele sú dôležitejšie ako výzor na povrchu, ale dá sa dosiahnuť aj vonkajšie, aj vnútorné omladenie!

1. potravina, ktorá urýchluje starnutie: pšenica (áno, aj „celozrnná“!)

Predtým ako povieme, prečo urýchluje pšenica proces starnutia, opíšeme pár biochemických procesov v organizme:

Glykáciou sa nazýva proces, počas ktorého cukor viažuc sa k molekule bielkoviny alebo tuku poškodzuje ich biologické funkcie. To sa stane počas prípravy jedla, keď cukor alebo fruktózu varíme spolu s bielkovinou alebo tukom. Počas varenia a pečenia sa vytvárajú konečné produkty pokročilej glykácie (Advanced Glycation End Products alebo krátko AGE).

Také AGE sa vytvárajú aj v organizme, keď v krvi rôzne cukry sa stretávajú s molekulami bielkovín a tukov. Fruktóza a galaktóza (posledná sa vytvára z mliečneho cukru) sú 10-krát náchylnejšie vytvoriť AGE AKO CUKOR. Tie nežiaduce produkty urýchlujú starnutie, dlhodobo poškodzujú vnútorné orgány, kĺby a kožu robia vráskavou.

Potom pozrime si, ktorý je jeden z hlavných faktorov, ktorý stupňuje tvorbu AGE v organizme? Možno znie prekvapivo, ale vysoká hladina cukru v krvi dlhodobo v dramatickej miere zvýši prítomnosť AGE v organizme. To je príčinou toho, že cukrovkári typu II často vyzerajú staršie ako je ich vek. Ale ten vplyv urýchlujúci starnutie sa hlási nielen u cukrovkárov.

Vráťme sa k tomu, že celozrnná pšenica ako s tým súvisí!

Je menej známym a reklamnými kampaňmi obrovských potravinárskych firiem často zamlčaným faktom, že pšenica obsahuje sacharid, ktorý je veľmi nepravidelného typu, nenachádza sa v iných potravinách, amylopektín-A, vplyvom ktorého hladina cukru v krvi vyskočí viacej ako vplyvom cukru.

Amylopektín-A pšenice zdvihne hladinu cukru v krvi na vyššiu hodnotu, ako hociktorý iný zdroj sacharidov. (Chlieb má vyšší glykemický index, ako cukor!)

To znamená, že potraviny z pšenice, ako napr müsli, raňajkové vločky, chlieb a iné pekárenské výrobky často majú za výsledok, že hladina cukru sa v krvi zvyšuje oveľa viac ako po konzumácii iných sacharidov.

Vykonal som meranie hladiny cukru v krvi 45 minút po jedle, najprv som jedol dve kusy celozrnnej hrianky, pri druhej príležitosti jednu misu kaše z ovsených vločiek.

Výsledky:

2 kusy celozrnnej hrianky: 45 minút po jedle hladina cukru v mojej krvi sa menila z 4,7 nalačno na 8,6.

1 misa kaše ovsených vločiek: (obsah sacharidov má rovnaký ako dve kusy hrianky) 45 minút po jedle sa menila z 4,7 nalačno na 6,2. (A ešte keby som bol jedol praženicu so zeleninou!)

Čím vyšší je priemer hladiny cukru v krvi, tým viac AGE sa tvorí v organizme. Pravidelná konzumácia pšenice zrejme pomáha v zrýchlení procesov starnutia. Iný, potenciálne zdraviu škodlivý činiteľ je obsah lepku pšenice, ktorý má vplyv vyvolávajúci zápal v tráviacej sústave, a aj na iných častiach organizmu.

Vynechanie pšenice zo stravy má za výsledok aj zníženie množstva tukov v tele, čo je vyslovene priaznivým „vedľajším účinkom“!

Môj otec má okolo 65 rokov, v posledných troch mesiacoch v 95%-ách vynechal pšenicu zo stravy, a jeho skúsenosťou je, že chronické bolesti kĺbov mu úplne vymizli. Okrem toho celý jeho dospelý život sprevádzajúca, znervózňujúco vytrvalá tuková vrstva v oblasti brucha tiež úplne vymizla.

Ďaľším problémom s jedlami obsahujúcími pšenicu, že pekárenské výrobky obsahujú tzv. akrylamidy. Tie sa nachádzajú v upečenej kôrke výrobkov podobných chleba a v niektorých štúdiach sa svedčili ako vyvolávajúce rakovinu a stupňujúce starnutie. Sú prítomné aj v iných potravinách, ktoré obsahujú upečený škrob, napr. pečené zemiaky.

2. potravina, ktorá urýchluje starnutie: jedlá z kukurice, napr. kukuričný sirup, kukuričné vločky, kukuričný chips alebo kukuričný olej

V tej kategórii je dosť veľa takých potravín, ktoré veľa ľudí často konzumuje.

Medzi tortilla chipsmi, kukuričnými vločkami, a kukuričným olejom najväčší strašiak, ktorý v poslednej dobe dostáva veľkú pozornosť médií: kukuričný sirup obsahujúci veľa fruktózy (anglická skratka: HFCS).

Aj tie potraviny obsahujúce kukuricu majú podobne škodlivý účinok na hladinu cukru v krvi, a tým urýchlujú procesy starnutia. Výskumníci zistili, že fruktóza v kukuričnom sirupe , ktorý obsahuje veľa fruktózy, vyvolá tvorbu desaťkrát väčšieho množstva AGE, ako glukóza!

To znamená, že fruktóza skonzumovaná v osviežujúcich nápojoch, zálievkach na šalát, ketchupe a iných spracovaných potravinách veľmi urýchluje procesy starnutia.

Druhý problém s kukuricou a s kukuričným olejom, že s nimi sa dostane do stravy veľké množstvo omega-6 mastných kyselín, čo vedie k rozvráteniu pomeru omega-3 a omega-6 v organizme, k zápalu a k oxidácii.

Najlepšie je vyhýbať sa produktom na báze kukurice. Nie sú natoľko škodlivé ako pšenica, lebo aspoň neobsahujú lepok, ale aj tak majú práve dosť škodlivých účinkov. Keď chcete byť ako mladí, štíhly a zdravý, je najlepšie ich úplne vynechať zo stravy.

3. potravina, ktorá urýchluje starnutie: cukor, jedlá obsahujúce cukor, niektoré jedlá obsahujúce škrob

Cukru sa treba jednoznačne vyhýbať kvôli hore spomínaným dôvodom. Každý už tisíckrát počul, že sa cukru treba vyhýbať, kvôli zníženiu telesnej hmotnosti a nebezpečenstvu cukrovky typu II, ale teraz pridáme aj vplyv spôsobujúci starnutie.

Namiesto cukru môžete použiť napr. jedno prírodné sladidlo bez kalórií, stéviu alebo eritrit na sladenie kávy, čaju alebo zákuskov.To v dramatickej miere napomáha kontrole hladiny cukru v krvi a z toho vyplývajúc spomaľuje procesy starnutia.

Aj to nás privedie k tomu,aby sme si to aj dvakrát premysleli predtým ako prijmeme akýkoľvek dezert s cukrom, raňajkové vločky, cukrík alebo inú sladkosť.

Mojou osobnou metódou je na uspokojenie túžby po sladkosti, že po večeri skonzumujem jednu-dve kocky horkej čokolády s vysokým obsahom kakaa, ktorej obsah cukru je len 2 gramy (na veľa miestach dostupná čokoláda bez cukru je ešte lepšia), kým jedna porcia torty, zmrzliny alebo brownie obsahuje približne 40-80 gramov cukru, stupňujúcej starnutie.

Nezabúdajme, že isté jedlá obsahujúce škrob, ako napr. biela ryža, ovsené vločky alebo zemiaky tiež môžu značne zvýšiť hladinu cukru v krvi a tým tvorbu AGE. Tie jedlá konzumujme len vo veľmi malom množstve (alebo vôbec nie), a vždy kombinujme so zdravými tukmi a bielkovinou, čo spomaľuje zvýšenie hladinu cukru v krvi.

4. potravina, ktorá urýchluje starnutie: olej zo sójového bôbu, repkový olej, a iné rastlinné oleje

Viem, že veľké potravinárske firmy tým olejom viac rokov robia reklamu ako zdravým tukom, ale keď pochopíme biochémiu tých spracovaných, rafinovaných produktov, ako sa správajú v organizme, hneď môžeme vidieť, že to do akej miery nie je pravdou.

Po prvé, všeličo, v čom je olej sójový, repkový, kukuričný, rastlinný alebo zo semien bavlníka (patrí sem veľmi veľa populárnych spracovaných produktov), väčšinou prešlo postupom rafinovania pri mimoriadne vysokej teplote, aj s použitím chemického rozpúšťadla zvanom hexán.

V takto vzniknutom oleji viacnásobne nenasýtené mastné kyseliny prechádzajú vysokým stupňom oxidácie, a preto majú vplyv v organizme taký, že silne vyvolajú zápal. Vytvárajú voľné radikály, poškodzujú bunkové membrány, majú vplyv na rýchlejšie starnutie, vznik srdcovej choroby a iné možné zdravotné problémy.

Keď sa chceme vyhýbať zdraviu škodlivým účinkom rastlinných olejov, používajme radšej naozaj zdravé tuky, ako napr. extra panenský olivový olej, avokádový olej, panenský kokosový olej (zdravý zdroj MCT/ mastná kyselina so stredným reťazcom (stredne dlhým)) a maslo pasúcich sa zvierat (veľmi dobrý zdroj CLA/ konjugovaná kyselina linolová).

 

Odporúčame prečítať:
Ochrana pred artériosklerózou, rednutím kostí, rakovinou a starnutím
Vitamín D3 prečo je taký dôležitý?
Chcete žiť dlho? Jedzte veľa tuku!

Zopár viet o multivitamínoch

Máme užívať vitamíny, alebo máme naletieť bludom protivitamínovej propagandy?