Zdroj: Orthomolecular Medicine News Service, 2012 jan. 17.

Preložila: Katalin Bacskor

Dietetika sa trápi v pasce 22, keď obyvateľstvo pomotá nasledovnými rozpornými tvrdeniami: „Vitamíny sú dôležité, ale náhrada vitamínov vôbec nie je potrebná. Len vitamín prijatý zo stravy prospieva zdraviu. Stačí správne sa stravovať, netreba brať výživové doplnky. Mimochodom medzi prírodným a syntetickým vitamínom nie je žiadny rozdiel.“

Tu sa zastavme na chvíľu! Predsa čo je pravda z toho?

Jedna nedávno publikovaná štúdia referuje o tom, že riziko srdcovej choroby je tým menšie, čím vyššia je hladina vitamínu C v krvi [1]. Preukázali signifikantnú výhodu vitamínu C (askorbát).

U tých našli najväčšie riziko srdcovej choroby, ktorým hladina askorbátu v krvnej plazme bola najnižšia, kým jednotlivci s najvyššou hladinou vitamínu C mali najmenšie riziko srdcovej choroby.

Ten výsledok potvrdí našu –viac ako 50 ročnú- vedomosť, že vitamín C zohráva neodpustiteľne dôležitú úlohu v udržaní zdravia srdcovo-cievnej sústavy[2,3]. Štúdia veľa dôležitých otázok nadhodí v súvislosti s výživou a výživovými doplnkami.

Účinkovalo jedlo alebo výživový doplnok?

Referát predstaví vitamín C, ako keby bol len indikátorom toho, koľko ovocia a zeleniny zje niekto. Ale ironicky výsledky ukazujú, že spotreba ovocia a zeleniny len vo veľmi malej miere zníži riziko srdcovej choroby.

To vnuká vysvetlenie, že ozajstný činiteľ za menším rizikom choroby mohol byť skonzumovaný vitamín C. Navyše autori štúdie ani nevzali na vedomie, v akom širokom okruhu používajú vitamín C na zlepšenie zdravia srdcovo-cievnej sústavy.

Vyšetrené osoby podľa hladiny vitamínu C v krvnej plazme usporiadajúc do štyroch skupín v skupine s najvyššou hladinou vitamínu C spotrebovali 6-10-krát viac vitamínu C, ako v skupine s najnižšou hladinou, to ale nikde nezdôraznili. Zdá sa tak, že venujú prehnanú pozornosť potravinovým zdrojom vitamínu C a súčasne výživové doplnky neuznajú za dôležité zdroje vitamínu C, skúsia zmenšiť význam vitamínových prípravkov.

Početné lekárske a dietetické správy súhlasia v tom, že prírodné a syntetické vitamíny sa veľmi nelíšia. To je všeobecne známe o niektorých nepostrádateľných živinách.

Askorbát nachádzajúci sa vo všade dostupných tabletách vitamínu C je totožný s formou nachádzajúcou sa v ovociach a zeleninách[3]. Na to už Linus Pauling upozornil, kto vysvetlil aj to, že z cukru lacno syntetizovaný všeobecný vitamín C ako môže zlepšiť zdravie{4}.

Naozaj, spomínaná štúdia merala špecificky hladinu askorbátu v krvnej plazme, o ktorej preukázali, že zohráva dôležitú úlohu v znížení rizika srdcovej choroby{1,2}. Zdôrazňujeme, že teda v štúdii merali nie hladinu živín, zložiek ovocia a zeleniny v krvnej plazme, ale vitamínu C.

Dramatický výsledok má dobre známy základ, že vitamín C početnými rôznymi cestami-spôsobmi zmierňuje zápal artérií. Jednak je potrebný k tvorbe kolagénu, jednému dôležitému stavebnému prvku artérií. Po druhé je aj dôležitý antioxidant, ktorý napomáha, aby iné antioxidanty, napr. vitamín E alebo glutatión mohli rozvinúť účinok v stene artérií{2,3}.

To potvrdila aj jedna iná štúdia, podľa ktorej vysoká hladina vitamínu C v krvnej plazme o 50% zníži riziko stroke{5}.

Áno, syntetický vitamín C je klinicky účinný

Možno veľa ľudí bude pochybovačne krútiť hlavou, a snáď sa aj odpíšu z našej stránky, ale máme konštatovať: syntetický vitamín C je naozaj účinný. Účinnosť askorbátu vo veľmi malej miere ovplyvní príjem potravy.

Jeden krajný príklad na to je prípad novozélandského hospodára produkujúceho mlieko, ktorý trpel na taký závažný zápal pľúc a pohrudnice, obličkovú nedostatočnosť, leukémiu a influenzu ošípaných súčasne, že už ho bolo treba pripojiť na dýchací stroj{6}. Dostal 100, 000 mg vitamínu C denne, a ostal nažive.

Nemáme námietok proti konzumácii pomaranča a iných jedál bohatých na vitamín C. Ovocia a zeleniny sú z nesčíselných dôvodov zdravé. Ale bola by potrebná kalkulačka na rozhodovanie o tom, koľko pomarančov obsahuje potrebné množstvo vitamínu C, a potom ešte aj by bolo treba vymyslieť, ako by bolo možné toľko napchávať do chorého človeka.

Je známe, že príjem vitamínu C zlepšuje funkciu pečene, a dobre vieme aj to, že vhodná hladina vitamínu C je potrebná pre zdravé fungovanie imunitného systému. Vitamín C zlepšuje schopnosť bielych krviniek zabíjať baktérie a vírusy.

Nedostatok vitamínu C sa týka nesmierne veľa ľudí. Podľa údajov poľnohospodárskeho ministerstva USA {7} skoro polovica Američanov sa nedostane ešte ani k dennému príjmu vitamínu C odporúčanému v USA, čo je iba 90 mg.

Syntetický vitamín E je menej účinný

U niektorých živín nie je rovnako účinná syntetická a prírodná forma. Vitamín E je kľúčovo dôležitý antioxidant, a má aj iné, nie vo všetkých detailoch známe funkcie v organizme.

Vyskytne sa v ôsmych rôznych biochemických formách: alfa-, beta-, gama-, delta-tokoferol,tiež alfa-, beta-, gama-, delta-tokotrienol. Z tých náš organizmus všetky potrebuje.

O úlohe vitamínu E vieme čoraz viac, a dnes si myslíme tak, že každý z ôsmych obmien má inú úlohu v organizme. Napríklad gama-tokotrienol účinnejšie zničí práve vznikajúce kmeňové bunky rakoviny prostaty ako chemoterapia.

Syntetický vitamin E je všade dostupný a lacný. Chemicky tá syntetická forma nie je nič iné ako DL-alfa-tokoferol. Pokusy vykonané v skúmavke ukázali rovnaký antioxidačný vplyv s prírodným D-alfa-tokoferolom.

Biologické zužitkovanie DL-formy ale je len 50-percentný, lebo organizmus vie zužitkovať len prírodný D-izomer, čo tvorí polovicu syntetického prípravku{8}. Tým spôsobom štúdie, v ktorých vyšetrujú DL-alfa-tokoferol a nezohľadnia predošlý fakt, zo začiatku pracujú s polovičnou dávkou, čo samozrejme zníži pozorovanú účinnosť.

Okrem toho sú aj také esterizované formy vitamínu E, ako napr. acetát alebo sukcinát. Tie nech sú prírodné alebo syntetické, sa dajú skladovať dlhšie, lebo ester ochráni vitamín E od oxidácie a neutralizácie.

Keď žalúdočná kyselina oddelí z prírodnej molekuly vitamínu E komponent acetátu alebo sukcinátu, značný pomer vitamínu E sa môže vstrebávať v čreve, a tak sa môže uplatniť antioxidantný vplyv v organizme.

Ale keď acetát esterizovaného vitamínu E skúsime aplikovať na koži na zmiernenie zápalu, je neúčinný, lebo nie je prítomná kyselina schopná odstrániť zložku acetátu.

Podľa údajov poľnohospodárskeho ministerstva USA {9} 90% Američanov sa nedostane k odporúčanému príjmu vitamínu E, čo je –či veríte alebo nie- menej ako denne 23 medzinárodných jednotiek, teda 15 mg.

Nedostatok horčíka sa týka veľa ľudí

Príklad horčíka je tiež poučný. Viac ako dve tretiny amerického obyvateľstva sa nedostanú k dennému odporúčanému príjmu horčíka {10}. Nedostatok horčíka môže mať početné príznaky, medzi nimi rednutie kostí, vysoký krvný tlak, srdcová choroba, astma, depresia a cukrovka.

Horčík je dostupný vo viacerých formách. Najčastejšie predávaná obmena je oxid horečnatý, ktorý ale nie je príliš účinný, lebo len približne 5% sa z neho vstrebáva {11}. Výživové doplnky s oxidom horečnatým kvôli malým rozmerom tabliet sa tešia veľkej popularite, a síce obsahujú viac horčíka, väčšine ľudí neveľmi pomôžu.

Lepšie sa zužitkujú formy citrát horečnatý a malát horečnatý, a najlepšie sa vstrebáva chlorid horečnatý. Vyšetrením aj v takom prípade sa dá vykázať nedostatok horčíka, keby sme ani nemali podozrenie {12}.

Tak teda čo je lepšie: prírodný alebo syntetický?

Kým prírodné formy vitamínu E (prírodné tokoferoly a tokotrienoly zmiešane) sú aspoň dvakrát účinnejšie ako syntetická forma, to isté sa nedá povedať o vitamíne C.

Askorbát, ku ktorému sa môžeme dostať z ovocia a zeleniny, je to isté ako vo vitamínových tabletách. Možno čitateľa privedú do pomykova všelikde dostupné tzv. „prírodné“ formy vitamínu C.

Ale takmer vo všetkých štúdiach , podľa ktorých prijatý vitamín C sa úspešne dá do boja proti rôznym chorobám, použili obyčajnú a lacnú syntetickú kyselinu askorbovú.

Iné formy askorbátu, napr. sodné a horečnaté soli kyseliny askorbovej sa trochu inak spracujú v čreve, ale vstrebávajúc sú rovnako účinné. Ich prednosťou je, že nie sú kyslé, tak sú zvnútra a zvonka rovnako použiteľné na hociktorej časti tela bez iritácie spôsobenej kyselinami.

Je známe, že esenciálne živiny rozvinú účinok v symbióze, teda keď vo vhodnom množstve spolu užijeme ich, sú oveľa účinnejšie. Napr. vitamín E sa zužitkuje lepšie, keď ho užijeme s vitamínom C a selénom, lebo všetky zlepšujú účinok ostatných dvoch.

Podobne aj rôzne vitamíny B sa oplatí užívať spolu. O optimálnom množstve slúži bezplatne dostupnou informáciou nasledujúca webová stránka: http://orthomolecular.org/resources/omns/index.shtml.

Úloha výživy

Prirodzené zložky potravy zohrávajú tiež dôležitú úlohu. Bioflavonoidy a iné zlúčeniny, ktoré pomáhajú v tom, aby sa vitamín C vstrebával, sa nachádzajú v čerstvom ovocí a zelenine (tvoriac tzv. C-komplex), sú naozaj zdravé.

K tým prírodným zložkám sa môžeme ľahko dostať zo zdravej, nespracovanej, plnohodnotnej potravy. Ale ani dobre zostavená výživa nezabezpečí dostatok vitamínu C, aby sme účinne bojovali s chorobami. Zdravá výživa je schopná zásobovať organizmus denne niekoľkými stovkami miligramov vitamínu C.

Krajná diéta so surovými jedlami môže zabezpečiť aj 2-3 000 mg vitamínu C denne, ale to pre väčšinu ľudí je neudržateľné. Ale užívanie výživových doplnkov spolu s vhodnou výživou áno.

Často zdôraznená zásada, podľa ktorej „prírodné“ vitamíny sú lepšie ako syntetické v skutočnosti je povolaná nahovoriť nám, že treba sa vyhýbať náhrade vitamínov.

Argumentácia sa zdá byť logická, lebo vitamíny a minerálne látky v prírodnej forme prijmeme potravou, tak môžeme predpokladať, že je lepšie, keď nepoužívame výživové doplnky. Žiaľ autori spomínanej štúdie tiež mohli na to klásť základy, lebo referát ledva spomína umelú náhradu vitamínu.

Záver

V dnešnej dobe vo svete spracovaných potrvín väčšina z nás sa nedostane k vhodnej dávke z potrebných živín. Drvivá väčšina obyvateľstva sa trápi nedostatkom početných nepostrádateľných živín.

Tie stavy nedostatku zapríčiňujú veľa zdravotných neduhov, medzi nimi patrí srdcová choroba, rakovina, predčasné starnutie, pokles duševných schopností,cukrovka, alebo práve očná choroba, skleróza multiplex alebo astma.

Spomínaná štúdia, ktorá preukázala účinnosť vitamínu C v znížení rizika srdcovej choroby, je len jedným z publikácií dokazujúcich hodnotu vitamínov.

V prípade vitamínu E pri zdravej výžive vo vhodnej dávke užívaná prírodná forma je najlepší liek. U väčšiny vitamínov (napr. vitamín C) ale syntetická forma je úplne rovnocenná s prírodnou. Obidve sú biologicky aktívne, klinicky účinné, a ich účinok je závislý od dávky. Výživové doplnky sú schopné zabezpečiť optimálny príjem živín, kým potraviny bez nich nie.

Nenechajte sa zviesť: nedostatok živín nie je výnimka, ale pravidlo. Preto sú potrebné výživové doplnky. Keď sme chorí, máme z nich užívať ešte viac.